Pomoc psych.-pedag.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to obszar działań, które mają na celu wsparcie rozwoju dzieci, zwłaszcza tych, które napotykają trudności w funkcjonowaniu edukacyjnym, emocjonalnym lub społecznym. Jest to wsparcie udzielane przez wychowawców i specjalistów zatrudnionych w przedszkolu (psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę) - mające na celu zapewnienie dziecku odpowiednich warunków do harmonijnego rozwoju.
- Diagnoza i monitoring rozwoju:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna zaczyna się od codziennej obserwacji zachowań dzieci w grupie przedszkolnej przez nauczycieli. Wychowawcy zwracają uwagę na rozwój emocjonalny, społeczny, komunikacyjny oraz poznawczy. Jeśli zauważą, że dziecko ma trudności z funkcjonowaniem w grupie, nauką, koncentracją lub wyrażaniem emocji, przeprowadzają rozmowę z rodzicami oraz sygnalizują zauważone trudności specjalistom. Im wcześniej zauważone zostaną niepokojące sygnały, tym szybciej można rozpocząć odpowiednie działania wspierające. W przedszkolu niezwykle ważna jest profilaktyka, czyli podejmowanie działań, zanim trudności się nasilą. Na podstawie wyników obserwacji opracowuje się plan wsparcia dla dziecka, który zawiera konkretne działania, mające na celu pomoc dziecku w radzeniu sobie z trudnościami.
- Dostosowanie programu nauczania:
Każde dziecko rozwija się w innym tempie, dlatego pomoc psychologiczno-pedagogiczna zakłada indywidualizację programu nauczania. Oznacza to, że nauczyciele dostosowują swoje metody pracy do możliwości dziecka, modyfikując zadania, aby były dostosowane do poziomu rozwoju i możliwości dziecka. Może to obejmować np. zwiększenie ilości czasu na wykonanie zadań, stosowanie pomocy wizualnych, rozbijanie zadań na mniejsze etapy czy indywidualne podejście w sytuacjach trudnych dla dziecka. Dziecko jest wspierane w codziennym funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej. Może to obejmować naukę umiejętności społecznych, radzenia sobie z emocjami czy pracę nad umiejętnościami współpracy.
- Zajęcia specjalistyczne:
Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach) organizowane są zajęcia specjalistyczne, które mają na celu wspieranie dzieci w ich indywidualnym rozwoju, rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz określenie mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań. Zajęcia te są bezpłatne i dobrowolne, a rodzice są informowani o ich organizacji poprzez wyrażenie zgody na udział dziecka w formie pisemnej.
Zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane w naszym przedszkolu:
- Zajęcia logopedyczne (logopeda) - Skierowane są do dzieci z trudnościami w zakresie mowy, języka oraz komunikacji. W trakcie terapii stosowane są różnorodne metody i techniki, które pomagają dzieciom w poprawie artykulacji, rozwijaniu słownictwa oraz umiejętności komunikacyjnych. Regularne zajęcia logopedyczne mają na celu nie tylko korekcję mowy, ale także wzmacnianie pewności siebie dzieci w kontaktach z rówieśnikami.
- Zajęcia grafomotoryczne (pedagog specjalny)- W ramach zajęć dzieci rozwijają umiejętności związane z pisaniem i rysowaniem. Ćwiczenia mają na celu poprawę koordynacji ręka-oko, precyzji ruchów w zakresie motoryki małej i dużej oraz umiejętności grafomotorycznych. Dzięki różnorodnym formom aktywności, takim jak rysowanie, malowanie czy modelowanie, dzieci uczą się także koncentracji uwagi oraz cierpliwości. Zajęcia te są nie tylko przyjemne, ale także stanowią fundament do późniejszego nauczania pisania.
- Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (psycholog) - to regularne spotkania w małych grupach, podczas których dzieci uczą się rozpoznawać i zarządzać emocjami, budować zdrowe relacje z innymi, radzić sobie z trudnymi sytuacjami oraz rozwijać umiejętności społeczne. Poprzez zabawę, gry grupowe i ćwiczenia dzieci nabywają umiejętności, które pomagają im lepiej funkcjonować w grupie rówieśniczej i radzić sobie z wyzwaniami emocjonalnymi zarówno w przedszkolu, jak i w dalszym życiu.
O potrzebie objęcia dziecka zajęciami z pomocy psychologiczno-pedagogicznej decyduje wychowawca grupy we współpracy z zespołem specjalistów (psycholog, pedagog specjalny, logopeda), na podstawie przeprowadzonych obserwacji (w trakcie zajęć dydaktycznych i zabawy swobodnej) oraz analizie prac wytwórczych dziecka. Pierwszeństwo w objęciu zajęciami specjalistycznymi przysługuje dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub opinię wydaną przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Współpraca z rodzicami
Bardzo ważnym elementem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest bliska współpraca z rodzicami. Współpraca ta ma za zadanie wspieranie działań edukacyjnych i terapeutycznych, co w konsekwencji wspomaga osiągnięcie zamierzonych celów.
Zakończenie wsparcia lub jego kontynuacja
Jeśli dziecko osiąga znaczące postępy, wsparcie może być stopniowo wycofywane, jednak nadal monitoruje się jego rozwój. W przypadku bardziej skomplikowanych trudności wsparcie może trwać przez cały okres przedszkolny, a nawet być kontynuowane w szkole.
Podsumowanie:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu to kompleksowy system wsparcia, który dąży do stworzenia optymalnych warunków rozwoju dla każdego dziecka, niezależnie od jego trudności czy specjalnych potrzeb. Celem jest nie tylko pomoc w nauce, ale także w rozwijaniu kompetencji emocjonalnych, społecznych i adaptacyjnych, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłego funkcjonowania dziecka w szkole i życiu codziennym.