Język hiszpański
Język hiszpański w Przedszkolu Publicznym 29
Patrycja Bierska – nauczycielka
Celem zajęć z języka hiszpańskiego w przedszkolu jest próba zaciekawienia dzieci językiem hiszpańskim, umożliwienie im poznania melodii tego języka, a także zapoznanie z inną kulturą i innym sposobem wyrażania myśli. To tylko wstęp do czegoś, co potem dzieci będą mogły rozwijać i doskonalić w szkole podstawowej i na dalszych etapach nauki.
Przyjazna atmosfera zajęć sprawia, że przedszkolaki w naturalny i niewymuszony sposób przyswajają język obcy. Wykorzystanie gier, zabaw ruchowych, rymowanek oraz piosenek umożliwia im efektywną naukę.
Mam nadzieję, że moja pasja do języka hiszpańskiego w połączeniu z kreatywnością sprawią, iż nauka języka hiszpańskiego w naszym przedszkolu będzie dla dzieci przede wszystkim wspaniałą przygodą!
RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO
Rok 2024/2025
UCZYMY SIĘ HISZPAŃSKIEGO ŚPIEWAJĄCO!
Nauka języka hiszpańskiego poprzez słuchanie piosenek, śpiew jest łatwą i przyjemną metodą uczenia się.
Nauka przez muzykę uczy zarówno poprawnej wymowy, rozumienia tekstu ze słuchu, jak i pozwala poznać wiele nowych słówek. Dzięki muzyce poznajemy kulturę danego kraju, sposób myślenia i odczucia.
Drodzy Rodzice zachęcam Was do puszczania dzieciom piosenek - linki znajdują się poniżej.
LISTOPAD
Utrwalamy materiał z poprzednich miesięcy – szczególnie znajomość słówek i zwrotów z piosenek.
1. Poznajemy tradycje. Dia de los Muertos – Święto Zmarlych w Meksysku.
-
México - Meksysk
-
El Día de los Muertos - Święto Zmarłych
-
la calavera de azucar - czaszka z cukru
-
el esqueleto - szkielet
-
el pan - chleb
-
el papel picado - wycinanka z paieru
-
la vela- świeca
-
el altar - ołtarz . El Día de los Muertos
-
las flores - kwaty
-
la foto - zdjecie
-
la comida - posiłek
-
el cementerio - cmentarz
2. Zwroty
-
Por favor. - Proszę.
-
Escucha. - Słuchaj.
-
Observa. - Obserwuj.
-
Repite. - Powtarzaj.
-
Tengo... - Mam....
-
Maestra, por favor… - Proszę Pani…
-
Mano arriba. - Ręka do góry.
-
Si. / No. - Tak. / Nie.
3. Poznajemy cztery pory roku.
La primavera – wiosna
El verano – lato
El otoño – jesień
El invierno – zima
4. Poznajemy nazwy ubrań.
L:a ropa. – Ubranie.
¿Qué me pongo hoy? - W co mam się dziś ubrać?
Ponte…! - Załóź…!
La camisa. - Koszula.
La falda. - Spódnica.
Los pantalones. - Spodnie.
Loscalcetines. - Skarpetki.
Los zapatos. - Buty.
La bufanda. - Szalik.
El gorro. - Czapka.
Los guantes. - Rękawiczki.
La chaqueta. - Kurtka.
Piosenka „De esta forma nos vestimos” (słowa piosenki poniżej): https://youtu.be/KYwNrelmicc?si=pMMl5rG1nv1SV2_h
Letras – Słowa:
De esta forma me pongo la camiseta - W ten sposób zakładam koszulkę.
Me pongo la camiseta - zakładam koszulkę.
Me pongo la camiseta - zakładam koszulkę.
De esta forma me pongo la camiseta - W ten sposób zakładam koszulkę
Me visto todos los días. - Codziennie się ubieram.
De esta forma me pongo pantalones - W ten sposób zakładam spodnie
Me pongo pantalones - zakładam spodnie
Me pongo pantalones - zakładam spodnie
De esta forma me pongo pantalones - W ten sposób zakładam spodnie
Me visto todos los días - Codziennie się ubieram
De esta forma me abotono la camisa -W ten sposób zapinam koszulę.
Me abotono la camisa - zapinam koszulę
Me abotono la camisa - zapinam koszulę
De esta forma me abotono la camisa -W ten sposób zapinam koszulę.
Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.
De esta forma me pongo calcetines - W ten sposób zakładam skarpetki
Me pongo calcetines - zakładam skarpetki
Me pongo calcetines - zakładam skarpetki
De esta forma me pongo calcetines - W ten sposób zakładam skarpetki
Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.
De esta forma me ato los zapatos -W ten sposób wiążę buty
Me ato los zapatos - wiążę buty
Me ato los zapatos - wiążę buty
De esta forma me ato los zapatos -W ten sposób wiążę buty
Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.
De esta forma me cierro la chaqueta - W ten sposób zapinam kurtkę
Me cierro la chaqueta - zapinam kurtkę
Me cierro la chaqueta - zapinam kurtkę
De esta forma me cierro la chaqueta - W ten sposób zapinam kurtkę
Me visto todos los días - Codziennie się ubieram
WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK
Piosenka „Buenos días, cómo estás”
https://www.youtube.com/watch?v=X-UXGWTEfEI
Letras –Słowa:
Buenos días, buenos días,
¿cómo estás? ¿cómo estás?
Muy bien, gracias
Muy bien, gracias
¿y usted? ¿y usted?
Piosenka „ Hola, Hola, como estas?
https://youtu.be/7wTkHmpDE9k?si=oYjm-ov_f7KjKB6Q
Letras –Słowa:
Hola hola hola ¿Cómo estás?
Yo muy bien y tu ¿Que tal?
Hola hola hola ¿Cómo estás?
Vamos a aplaudir
Saltar
Silvar
Cantar
Saludar
Chasquear
Piosenka „Hola. Cómo te llamas?”
https://youtu.be/kfAcBvwpGAk?si=s4GWo7SBkn9YuggI
Letras –Słowa:
Piosenka „Colores y números”
https://youtu.be/ZiNFXntWOJw?si=Ho1enl6kkdqIiIdI
Letras –Słowa:
Piosenka „Cabeza Hombros Rodillas Y Pies”
https://www.youtube.com/watch?v=hEcivwH6wVc
https://www.youtube.com/watch?v=Ovc3IG3pBBQ
Letras –Słowa:
Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.
Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.
Y ojos y orejas y boca y nariz
Cabeza, hombro, rodillas y pies, rodillas y pies.
¡Tratemos un poco más rápido!
Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.
Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.
Y ojos y orejas y boca y nariz
Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.
¿¡Más rápido!?
Zwroty z piosenki:
¡Tratemos un poco más rápido! - Spróbujmy trochę szybciej!
¡Más rápido! - Szybciej!
Piosenka „Tiburón Bebé"
https://www.youtube.com/watch?v=srAVqewVajo
Letras – Słowa:
Tiburón Bebé Tiburón bebé, du ru du ru. Tiburón bebé, du ru du ru. Tiburón bebé, du ru du ru. ¡Bebé!
Tiburón mamá, du ru du ru. Tiburón mamá, du ru du ru. Tiburón mamá, du ru du ru. ¡Mamá!
Tiburón papá, du ru du ru. Tiburón papá, du ru du ru. Tiburón papá, du ru du ru. ¡Papá!
Tiburón abuela, du du ru. Tiburón abuela, du du ru. Tiburón abuela, du du ru. ¡Abuela!
Tiburón abuelo, du du ru. Tiburón abuelo, du du ru. Tiburón abuelo, du du ru. ¡Abuelo!
A cazar, du du ru du du ru. A cazar, du du ru du du ru. A cazar, du du ru du du ru. ¡A cazar!
A escapar, du du ru du du ru. A escapar, du du ru du du ru. A escapar, du du ru du du ru. ¡A escapar!
Salvos ya, du du ru du du ru. Salvos ya, du du ru du du ru. Salvos ya, du du ru du du ru. ¡Salvos ya!
Se acabó, du du ru du du ru. Se acabó, du du ru du du ru. Se acabó, du du ru du du ru. ¡Se acabó!
Zwroty z piosenki:
A cazar - Na polowanie!
A escapar - Uciekamy!
Salvos ya - Już uratowani!
Piosenka „Me gusta viajar”
https://www.youtube.com/watch?v=K7FiUvigEXE
Letras – Słowa:
Me gusta viajar, viajar en tren
Me gustan los trenes y hacen chu, chu ,chuuu!
Me gusta viajar, viajar en avión
Me gustan los aviones y hacen woosh, woosh!
Me gusta viajar, viajar en barco
Me gustan los barcos y hacen honk honk honk!
Viaja, viaja, viaja por el mundo
No hay lugar al que no pueda ir
Me gusta viajar, viajar en auto
Me gustan los autos y hacen ruum, ruum, ruum!
Me gusta viajar, viajar en bicicleta
Me gustan las bicicletas y hacen ring, ring , ring!
Viaja, viaja, viaja por el mundo
No hay lugar al que no pueda ir
Me gusta viajar, viajar a caballo
Me gustan los caballos y hacen taca, taca, tac!
Me gusta viajar, viajar en burro
Me gustan los burros y hacen hee-haw!
Viaja, viaja, viaja por el mundo
No hay lugar al que no pueda ir.
GRUPA 3, 4 – latków
Wrzesień / Październik
1. Powitania i pożegnania.
¡Hola! - Cześć!
¡Buenos días! - Dzień dobry!
Adiós. - Do widzenia.
¿Cómo estás? - Jak się masz?
Muy bien, gracias. - Dobrze, dziękuję.
¿Y usted? - A Pani?
¿Y tu? - A ty?
2. Opowiadanie o sobie / Przedstawianie się.
¿Cómo te llamas? - Jak się nazywasz?
Me llamo… - Nazywam się…
3. Poznajemy kolory.
4. Poznajemy liczebniki 1-10
5. Poznajemy podstawowe polecenia.
Por favor – Proszę.
Gracias – Dziękuję.
¡Siéntate por favor – Usiądź, proszę!
¡Levántate por favor! - Wstań, proszę!
6. Poznajemy części ciała.
Las partes del cuerpo – części ciała
La cabeza - głowa
Los ojos - oczy
Las orejas - uszy
La boca - usta
El nariz - nos
Los hombros - ramiona
Las rodillas - kolana
Las pies – stopy
7. Poznajemy członków rodziny.
La familia - rodzina
Mamá – la madre - mama - matka
Papá el padre - tata - ojciec
El bebé – la bebé - dziecko chłopiec - dziewczynka
La abuela - babcia
El abuelo – dziadek
8. Poznajemy nazwy pojazdów.
el auto - samochód
el avión - samolot
el tren - pociąg
la bicicleta– rower
el barco – statek
el caballo – koń
el burro - osioł
*Sonidos de los transportes – dźwięki pojazdów - https://www.youtube.com/watch?v=6pyt5hCu-Rs
9. Poznajemy nazwy zwierząt.
El perro - pies
El gato – kot
El conejo – królik
La tortuga - żołw
La vaca - krowa
El caballo - koń
El gallo – kogut
La gallina – kura
El burro - osioł
El pato - kaczor
La cabra - koza
La oveja - owca
El cerdo - prosiak
Los animales de la granja – zwierzęta na farmie - film https://www.youtube.com/watch?v=xE6xlNwclu4
Piosenka „La vaca Lola” (słowa piosenki poniżej):https://www.youtube.com/watch?v=eNLjdPI9zdE
Letras – Słowa:
La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
Y hace muuu
GRUPA 5, 6 – latków
Wrzesień / Październik
1. Powitania i pożegnania.
¡Hola! - Cześć!
¡Buenos días! - Dzień dobry!
¡Buenos tardes! - Dzień dobry po południu!
¡Buenos noches! - Dobranoc!
Adiós. - Do widzenia.
Hasta luego. - Do zobaczenia.
¿Cómo estás? - Jak się masz?
Muy bien, gracias. - Dobrze, dziękuję.
¿Y usted? - A Pani?
¿Y tu? - A ty?
2. Opowiadanie o sobie / Przedstawianie się.
¿Cómo te llamas? - Jak się nazywasz?
Me llamo… - Nazywam się…
3.Utrwalamy kolory.
4. Utrwalamy liczebniki 1-10 i poznajemy liczebniki 11-20
5. Przypominamy podstawowe polecenia.
Por favor – Proszę.
Gracias – Dziękuję.
¡Siéntate por favor – Usiądź, proszę!
¡Levántate por favor! - Wstań, proszę!
¿Puedo ir al servicio, por favor? - Czy mogę iść do toalety?
6. Utrwalamy części ciała.
Las partes del cuerpo – części ciała
La cabeza - głowa
Los ojos - oczy
Las orejas - uszy
La boca - usta
El nariz - nos
Los hombros - ramiona
Las rodillas - kolana
Las pies – stopy
7. Utrwalamy członków rodziny.
8. Utrwalamy nazwy pojazdów.
el auto - samochód
el avión - samolot
el tren - pociąg
la bicicleta– rower
el barco – statek
el caballo – koń
el burro – osioł
Me gusta viajar – lubię podróżować
El mundo – świat
9. Utrwalamy nazwy zwierząt.
El perro - pies
El gato – kot
El conejo – królik
La tortuga - żołw
La vaca - krowa
El caballo - koń
El gallo – kogut
La gallina – kura
El burro - osioł
El pato - kaczor
La cabra - koza
La oveja - owca
El cerdo - prosiak
Los animales de la granja – zwierzęta na farmie - film https://www.youtube.com/watch?v=xE6xlNwclu4
Piosenka „La vaca Lola” (słowa piosenki poniżej):https://www.youtube.com/watch?v=eNLjdPI9zdE
Letras – Słowa:
La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
Y hace muuu