Przedszkole Publiczne nr 29

Język hiszpański

 

Język hiszpański w Przedszkolu Publicznym 29

Patrycja Bierska – nauczycielka

 

     Celem zajęć z języka hiszpańskiego w przedszkolu jest próba zaciekawienia dzieci językiem hiszpańskim, umożliwienie im poznania melodii tego języka, a także zapoznanie z inną kulturą i innym sposobem wyrażania myśli. To tylko wstęp do czegoś, co potem dzieci będą mogły rozwijać i doskonalić w szkole podstawowej i na dalszych etapach nauki.

 

Przyjazna atmosfera zajęć sprawia, że przedszkolaki w naturalny i niewymuszony sposób przyswajają język obcy. Wykorzystanie gier, zabaw ruchowych, rymowanek oraz piosenek umożliwia im efektywną naukę.

 

Mam nadzieję, że moja pasja do języka hiszpańskiego w połączeniu z kreatywnością sprawią, iż nauka języka hiszpańskiego w naszym przedszkolu będzie dla dzieci przede wszystkim wspaniałą przygodą!

 

 


RAMOWY PROGRAM ZAJĘĆ Z JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO

Rok 2024/2025

UCZYMY SIĘ HISZPAŃSKIEGO ŚPIEWAJĄCO!

Nauka języka hiszpańskiego poprzez słuchanie piosenek, śpiew jest łatwą i przyjemną metodą uczenia się.

Nauka przez muzykę uczy zarówno poprawnej wymowy, rozumienia tekstu ze słuchu, jak i pozwala poznać wiele nowych słówek. Dzięki muzyce poznajemy kulturę danego kraju, sposób myślenia i odczucia.

Drodzy Rodzice zachęcam Was do puszczania dzieciom piosenek - linki znajdują się poniżej.

 

LISTOPAD

Utrwalamy materiał z poprzednich miesięcy – szczególnie znajomość słówek i zwrotów z piosenek.

1. Poznajemy tradycje. Dia de los Muertos – Święto Zmarlych w Meksysku.

  • México - Meksysk

  • El Día de los Muertos - Święto Zmarłych

  • la calavera de azucar - czaszka z cukru

  • el esqueleto - szkielet

  • el pan - chleb

  • el papel picado - wycinanka z paieru

  • la vela- świeca

  • el altar - ołtarz . El Día de los Muertos

  • las flores - kwaty

  • la foto - zdjecie

  • la comida - posiłek

  • el cementerio - cmentarz

 

2. Zwroty

  • Por favor. - Proszę.

  • Escucha. - Słuchaj.

  • Observa. - Obserwuj.

  • Repite. - Powtarzaj.

  • Tengo... - Mam....

  • Maestra, por favor… - Proszę Pani…

  • Mano arriba. - Ręka do góry.

  • Si. / No. - Tak. / Nie.

 

3. Poznajemy cztery pory roku.

La primavera – wiosna

El verano – lato

El otoño – jesień

El invierno – zima


4. Poznajemy nazwy ubrań.

L:a ropa. – Ubranie.

¿Qué me pongo hoy? - W co mam się dziś ubrać?

Ponte…! - Załóź…!

La camisa. - Koszula.

La falda. - Spódnica.

Los pantalones. - Spodnie.

Loscalcetines. - Skarpetki.

Los zapatos. - Buty.

La bufanda. - Szalik.

El gorro. - Czapka.

Los guantes. - Rękawiczki.

La chaqueta. - Kurtka.

Piosenka „De esta forma nos vestimos” (słowa piosenki poniżej): https://youtu.be/KYwNrelmicc?si=pMMl5rG1nv1SV2_h

Letras – Słowa:

De esta forma me pongo la camiseta - W ten sposób zakładam koszulkę.

Me pongo la camiseta - zakładam koszulkę.

Me pongo la camiseta - zakładam koszulkę.

De esta forma me pongo la camiseta - W ten sposób zakładam koszulkę

Me visto todos los días. - Codziennie się ubieram.

De esta forma me pongo pantalones - W ten sposób zakładam spodnie

Me pongo pantalones - zakładam spodnie

Me pongo pantalones - zakładam spodnie

De esta forma me pongo pantalones - W ten sposób zakładam spodnie

Me visto todos los días - Codziennie się ubieram

De esta forma me abotono la camisa -W ten sposób zapinam koszulę.

Me abotono la camisa - zapinam koszulę

Me abotono la camisa - zapinam koszulę

De esta forma me abotono la camisa -W ten sposób zapinam koszulę.

Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.

De esta forma me pongo calcetines - W ten sposób zakładam skarpetki

Me pongo calcetines - zakładam skarpetki

Me pongo calcetines - zakładam skarpetki

De esta forma me pongo calcetines - W ten sposób zakładam skarpetki

Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.

De esta forma me ato los zapatos -W ten sposób wiążę buty

Me ato los zapatos - wiążę buty

Me ato los zapatos - wiążę buty

De esta forma me ato los zapatos -W ten sposób wiążę buty

Me visto todos los días - Codziennie się ubieram.

De esta forma me cierro la chaqueta - W ten sposób zapinam kurtkę

Me cierro la chaqueta - zapinam kurtkę

Me cierro la chaqueta - zapinam kurtkę

De esta forma me cierro la chaqueta - W ten sposób zapinam kurtkę

Me visto todos los días - Codziennie się ubieram

 

 

 

WRZESIEŃ / PAŹDZIERNIK

 

Piosenka „Buenos días, cómo estás”

https://www.youtube.com/watch?v=X-UXGWTEfEI

Letras Słowa:

Buenos díasbuenos días,

¿cómo estás? ¿cómo estás

Muy biengracias

Muy biengracias 

¿y usted? ¿y usted? 

 

Piosenka „ Hola, Hola, como estas?

https://youtu.be/7wTkHmpDE9k?si=oYjm-ov_f7KjKB6Q

Letras Słowa:

Hola hola hola ¿Cómo estás?

Yo muy bien y tu ¿Que tal?

Hola hola hola ¿Cómo estás?

Vamos a aplaudir

Saltar

Silvar

Cantar

Saludar

Chasquear

 

Piosenka „Hola. Cómo te llamas?”

https://youtu.be/kfAcBvwpGAk?si=s4GWo7SBkn9YuggI

Letras Słowa:

 

Piosenka  „Colores y números”

https://youtu.be/ZiNFXntWOJw?si=Ho1enl6kkdqIiIdI

Letras Słowa:

 

Piosenka „Cabeza Hombros Rodillas Y Pies”

https://www.youtube.com/watch?v=hEcivwH6wVc

https://www.youtube.com/watch?v=Ovc3IG3pBBQ

Letras Słowa:

Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.

Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.

Y ojos y orejas y boca y nariz

Cabeza, hombro, rodillas y pies, rodillas y pies.

¡Tratemos un poco más rápido!

Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.

Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.

Y ojos y orejas y boca y nariz

Cabeza, hombros, rodillas y pies, rodillas y pies.

¿¡Más rápido!?

Zwroty z piosenki:

¡Tratemos un poco más rápido! - Spróbujmy trochę szybciej!

¡Más rápido! - Szybciej!

 

Piosenka „Tiburón Bebé"

https://www.youtube.com/watch?v=srAVqewVajo

Letras – Słowa:

Tiburón Bebé Tiburón bebé, du ru du ru. Tiburón bebé, du ru du ru. Tiburón bebé, du ru du ru. ¡Bebé!

Tiburón mamá, du ru du ru. Tiburón mamá, du ru du ru. Tiburón mamá, du ru du ru. ¡Mamá!

Tiburón papá, du ru du ru. Tiburón papá, du ru du ru. Tiburón papá, du ru du ru. ¡Papá!

Tiburón abuela, du du ru. Tiburón abuela, du du ru. Tiburón abuela, du du ru. ¡Abuela!

Tiburón abuelo, du du ru. Tiburón abuelo, du du ru. Tiburón abuelo, du du ru. ¡Abuelo!

A cazar, du du ru du du ru. A cazar, du du ru du du ru. A cazar, du du ru du du ru. ¡A cazar!

A escapar, du du ru du du ru. A escapar, du du ru du du ru. A escapar, du du ru du du ru. ¡A escapar!

Salvos ya, du du ru du du ru. Salvos ya, du du ru du du ru. Salvos ya, du du ru du du ru. ¡Salvos ya!

Se acabó, du du ru du du ru. Se acabó, du du ru du du ru. Se acabó, du du ru du du ru. ¡Se acabó!

Zwroty z piosenki:

A cazar - Na polowanie!

A escapar - Uciekamy!

Salvos ya - Już uratowani!

 

Piosenka „Me gusta viajar”

https://www.youtube.com/watch?v=K7FiUvigEXE

Letras – Słowa:

Me gusta viajar, viajar en tren

Me gustan los trenes y hacen chu, chu ,chuuu!

Me gusta viajar, viajar en avión

Me gustan los aviones y hacen woosh, woosh!

Me gusta viajar, viajar en barco

Me gustan los barcos y hacen honk honk honk!

Viaja, viaja, viaja por el mundo

No hay lugar al que no pueda ir

Me gusta viajar, viajar en auto

Me gustan los autos y hacen ruum, ruum, ruum!

Me gusta viajar, viajar en bicicleta

Me gustan las bicicletas y hacen ring, ring , ring!

Viaja, viaja, viaja por el mundo

No hay lugar al que no pueda ir

Me gusta viajar, viajar a caballo

Me gustan los caballos y hacen taca, taca, tac!

Me gusta viajar, viajar en burro

Me gustan los burros y hacen hee-haw!

Viaja, viaja, viaja por el mundo

No hay lugar al que no pueda ir.

 

GRUPA 3, 4 – latków

Wrzesień / Październik

1. Powitania i pożegnania.

¡Hola! - Cześć!

¡Buenos días! - Dzień dobry!

Adiós. - Do widzenia.

¿Cómo estás? - Jak się masz?

Muy bien, gracias. - Dobrze, dziękuję.

¿Y usted? - A Pani?

¿Y tu? - A ty?

2. Opowiadanie o sobie / Przedstawianie się.

¿Cómo te llamas? - Jak się nazywasz?

Me llamo… - Nazywam się…

3. Poznajemy kolory.

4. Poznajemy liczebniki 1-10

5. Poznajemy podstawowe polecenia.

Por favor – Proszę.

Gracias – Dziękuję.

¡Siéntate por favor – Usiądź, proszę!

¡Levántate por favor! - Wstań, proszę!

 

6. Poznajemy części ciała.

Las partes del cuerpo – części ciała

La cabeza - głowa

Los ojos - oczy

Las orejas - uszy

La boca - usta

El nariz - nos

Los hombros - ramiona

Las rodillas - kolana

Las pies – stopy

 

7. Poznajemy członków rodziny.

La familia - rodzina

Mamá – la madre - mama - matka

Papá el padre - tata - ojciec

El bebé – la bebé - dziecko chłopiec - dziewczynka

La abuela - babcia

El abuelo – dziadek

 

8. Poznajemy nazwy pojazdów.

el auto - samochód

el avión - samolot

el tren - pociąg

la bicicleta– rower

el barco – statek

el caballo – koń

el burro - osioł

*Sonidos de los transportes – dźwięki pojazdów -  https://www.youtube.com/watch?v=6pyt5hCu-Rs

9. Poznajemy nazwy zwierząt.

El perro - pies

El gato – kot

El conejo – królik

La tortuga - żołw

La vaca - krowa

El caballo - koń

El gallo – kogut

La gallina – kura

El burro - osioł

El pato - kaczor

La cabra - koza

La oveja - owca

El cerdo - prosiak

Los animales de la granja – zwierzęta na farmie - film https://www.youtube.com/watch?v=xE6xlNwclu4

Piosenka „La vaca Lola” (słowa piosenki poniżej):https://www.youtube.com/watch?v=eNLjdPI9zdE

Letras – Słowa:

La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola

La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
Y hace muuu


 

GRUPA 5, 6 – latków

Wrzesień / Październik

1. Powitania i pożegnania.

¡Hola! - Cześć!

¡Buenos días! - Dzień dobry!

¡Buenos tardes! - Dzień dobry po południu!

¡Buenos noches! - Dobranoc!

Adiós. - Do widzenia.

Hasta luego. - Do zobaczenia.

¿Cómo estás? - Jak się masz?

Muy bien, gracias. - Dobrze, dziękuję.

¿Y usted? - A Pani?

¿Y tu? - A ty?

2. Opowiadanie o sobie / Przedstawianie się.

¿Cómo te llamas? - Jak się nazywasz?

Me llamo… - Nazywam się…

3.Utrwalamy kolory.

4. Utrwalamy liczebniki 1-10 i poznajemy liczebniki 11-20


 

5. Przypominamy podstawowe polecenia.

Por favor – Proszę.

Gracias – Dziękuję.

¡Siéntate por favor – Usiądź, proszę!

¡Levántate por favor! - Wstań, proszę!

¿Puedo ir al servicio, por favor? - Czy mogę iść do toalety?

 

6. Utrwalamy części ciała.

Las partes del cuerpo – części ciała

La cabeza - głowa

Los ojos - oczy

Las orejas - uszy

La boca - usta

El nariz - nos

Los hombros - ramiona

Las rodillas - kolana

Las pies – stopy

 

7. Utrwalamy członków rodziny.

8. Utrwalamy nazwy pojazdów.

el auto - samochód

el avión - samolot

el tren - pociąg

la bicicleta– rower

el barco – statek

el caballo – koń

el burro – osioł

Me gusta viajar – lubię podróżować

El mundo – świat

9. Utrwalamy nazwy zwierząt.

El perro - pies

El gato – kot

El conejo – królik

La tortuga - żołw

La vaca - krowa

El caballo - koń

El gallo – kogut

La gallina – kura

El burro - osioł

El pato - kaczor

La cabra - koza

La oveja - owca

El cerdo - prosiak

Los animales de la granja – zwierzęta na farmie - film https://www.youtube.com/watch?v=xE6xlNwclu4

Piosenka „La vaca Lola” (słowa piosenki poniżej):https://www.youtube.com/watch?v=eNLjdPI9zdE

Letras – Słowa:

La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola

La vaca Lola
La vaca Lola
Tiene cabeza y tiene cola
Y hace muuu