To takie proste!
Przedszkole Publiczne nr 29
Strona głowna  /  PRACA ZDALNA GR.III
PRACA ZDALNA GR.III

GRUPA 3 „MOTYLKI”

 

Drodzy Rodzice!

Tutaj będą zamieszczane wytyczne i wskazówki do pracy z dzieckiem, które zapewnią ciągłość procesów dydaktycznych, niezbędnych do realizowania podstawy programowej.

 

W zestawie PLAC  ZABAW znajduje się:

-pięciolatek KARTY 3 (karty pracy na wiosnę) – KP3

-pięciolatek KARTY 4 (karty pracy na lato) – KP4

-WYPRAWKA (teczka z różnymi kartami) – W

-KSIĘGA ZABAW z obrazkami – KZ 

-Alfabet z obrazkami

 

Propozycje do pracy zdalnej z dziećmi w domu na tydzień  16 – 20 marca

 

Temat tygodnia: Witaj, Wiosno!

  • Wykonaj zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem "Koła gimnastycznego" z W.25 – losowanie rodzaju i liczby ćwiczeń oraz ich wykonywanie (można zamknąć oczy i wybrać ćwiczenie palcem)
  • „Wiosenne dźwięki” – przyjrzyj się, rozpoznaj i nazwij ptaki, które wydają następujące dźwięki:                                                                     

           -bocian: https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

           -jaskółka: https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo&t=20s

           -kukułka: https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA

           -kos: https://www.youtube.com/watch?v=Xc5LNhrH28w&t=46s

  • Wykonaj zadania w  KP3.24 (cała kartka) – będziesz teraz doskonalić zdolności grafomotoryczne oraz umiejętności matematyczne.
  • „List pożegnalny do Pani Zimy” – wysłuchaj wiersza i porozmawiaj o swoich wrażeniach z nim związanych (Co się dzieje wiosną w przyrodzie? Co się zmienia w zachowaniu ludzi wiosną?)

„List pożegnalny do Pani Zimy” 

Przyszła pora niesłychana,

mroźna zima jest żegnana.

Bo na wiosnę przyszła pora

grube ciuchy dać do wora.

Kwiatki, ptaki, ciepłe słońce

mnóstwo roślin znów na łące.

Rower, rolki pójdą w ruch,

czas założyć lekki ciuch.

Zima brzydka, pomarszczona

dziś zostaje wygoniona.

I nadzieja w nas ukryta,

że tu prędko nie zawita…

  • Wykonaj zadania w KP3.26 – będziesz teraz doskonalić zdolności grafomotoryczne i percepcję wzrokową.
  • Wprowadzenie litery G,g – praca z KP3.25 (monografia litery również się tam znajduje). Na początek pokaz litery – przyjrzyj się jej uważnie, spróbuj zapisać ją palcem w powietrzu, na dywanie oraz po śladzie, potem podaj znane ci słowa na G. Na końcu wykonaj zadania z KP3.25, dzięki którym utrwalisz informacje i będziesz doskonalić swoje zdolności grafomotoryczne. Można też wypchać literę G z W4 i udekorować w dowolny sposób.
  • „Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” – poznaj wiosenne warzywa i spróbuj samodzielne je opisać (jaki mają kolor, kształt, wielkość, do czego są podobne itp.)

-rzodkiewka, sałata, szczypiorek, ogórek, rzeżucha, natka pietruszki, pomidor

 

A teraz możesz obejrzeć film o tych i innych warzywach „Nauka warzyw dla dzieci” https://www.youtube.com/watch?v=lu5LQE0bIgk

 

Oraz wykonaj zadania z KP3.27 (cała kartka) – dzięki temu doskonalisz swoje umiejętności matematyczne oraz grafomotoryczne.

  • „Gąsienica – tajemnica” – wysłuchaj wiersza Doroty Gellner i spróbuj odpowiedzieć na pytania znajdujące się poniżej.

Idzie ścieżką gąsienica,
Kolorowa tajemnica.
Krótkich nóżek mnóstwo ma,
Jedną robi pa, pa, pa.

Do widzenia, do widzenia,
Czary-mary, już mnie nie ma.
Nitką się owinę cała
i w kokonie będę spała.

Kokon się na wietrze chwieje,
Niby nic się już nie dzieje.
Gąsienica w środku śpi,
Zatrzasnęła wszystkie drzwi.

Aż tu nagle - patrzcie teraz,
Ktoś kokonu drzwi otwiera,
Macha na nas skrzydełkami,
Kto to jest? - Powiedzcie sami!

 

Opowiedz na pytania: kto szedł ścieżką, jak wyglądała gąsienica, co zrobiła gąsienica przed zimą, w czym przespała zimę, co się stało na wiosnę?

 

A teraz możesz obejrzeć film o cyklu rozwojowym motyla:

-animowany https://www.youtube.com/watch?v=O1S8WzwLPlM

-dokumentalny https://www.youtube.com/watch?v=jivWeOrCaeI

 

A także film pokazujący różne rodzaje motyli https://www.youtube.com/watch?v=tIoip2yFyVs

 

Na koniec wykonaj zadania z KP3.28 (cała kartka) – dzięki temu utrwalisz informacje na temat cyklu życia motyla, poszerzysz wiedzę przyrodniczą, a także będziesz doskonalić umiejętności matematyczne i grafomotorykę.

 

Możesz też spróbować zrobić „Rozwój gąsienicy” z W.55

 

Dodatkowe kolorowanki i zadania możesz znaleźć na dole strony.

 

  • „Ślimaki” – poznaj ślimaki bez muszli i z muszlą, porównaj ich wygląd.

- ślimaki bezmuszlowe: https://www.youtube.com/watch?v=aUuky-jjUpU

- ślimaki muszlowe: https://www.youtube.com/watch?v=R6JSQQHaxIY

 

Dodatkowe kolorowanki i zadania możesz znaleźć na dole strony.

 

  •  Wykonaj „Magiczną maszynkę” – zabawa z wykorzystaniem W.45-47

Jest to zabawa, dzięki ktrej rozwijasz zdolności matematyczne i logiczne myślenie.

  • Wysłuchaj utworu Renaty Piątkowskiej „Marzanna” oraz spróbuj odpowiedzieć na pytania, znajdujące się pod tekstem.

            Pierwszy dzień wiosny był tuż, tuż, a drzewa i trawniki nadal pokrywała warstwa śniegu. Białe płatki wirowały za oknem, a na parapecie zmarznięte ptaki przytupywały dla rozgrzewki. – Mam nadzieję, że jak zrobimy marzannę i wrzucimy ją do rzeki, to zima wreszcie się skończy – powiedziała nasza pani.

Ustaliliśmy, że chłopcy postarają się o słomę, a dziewczyny o bluzkę, spódnicę, wstążki i chustkę. Anka zaproponowała nawet, że przyniesie dla Marzanny sukienkę swojej mamy, taką czarną, z niewielkim dekoltem, bardzo krótką i obcisłą. A do tego czarne szpilki i malutką błyszczącą torebeczkę. Ale pani, nie wiadomo dlaczego, uparła się na białą bluzkę, wstążki i kolorową spódnicę. Nie chciała się też zgodzić na perukę, którą Zuza była gotowa wykraść z nocnej szafki swojej babci. Szkoda, bo to były całkiem ładne żółte loczki, ale podobno Marzanna musi mieć warkocze i to najlepiej ze słomy, a na głowie koniecznie wianek.

– Nasza kukła musi być najładniejsza ze wszystkich – zabrała się do roboty Majka i obiecała, że przyniesie Marzannie biustonosz swojej starszej siostry. – A na koniec oblejemy ją perfumami, żeby ładnie pachniała – dodała.

Pani, gdy to usłyszała, ostatecznie zgodziła się na perfumy, ale o biustonoszu nie chciała słyszeć. W sumie Marzanna wyszła nam wielka i gruba. Miała okrągłą głowę i sterczące po bokach warkocze. Na słomianej szyi pani zawiesiła jej czerwone korale, głowę ozdobiła wiankiem, a na przydługiej spódnicy zawiązała fartuszek w kwiatki. Wyszło nawet nie najgorzej. Niestety, Majka zamiast perfum przyniosła dezodorant. Miał całkiem ładny zapach, więc popsikaliśmy Marzannę pod pachami. Na koniec pani zarzuciła jej na słomiane plecy kolorową chustę i powiedziała:

– Świetnie się spisaliście. Kukła jak malowana. Jutro rano wrzucimy ją do rzeki. Ale najpierw pospacerujemy sobie z naszą Marzanną po okolicy. Bo musicie wiedzieć, że dawniej nosiło się Marzannę od domu do domu, żeby zabrała ze sobą całe zło, choroby i nieszczęścia. Dopiero potem prowadzono ją do rzeki i topiono w wodzie lub palono. Chodziło o to, by za jednym zamachem pozbyć się wszystkich kłopotów, przepędzić zimę i przywołać wiosnę. Mam nadzieję, że nam się to uda.

No i nie wiem, co poszło nie tak, bo choć obeszliśmy z Marzanną trzy długie ulice, a potem wrzuciliśmy ją z głośnym pluskiem do rzeki, i choć na własne oczy widzieliśmy, jak płynie i po chwili znika pod wodą, to zima wcale nie przepadła wraz z nią. Śnieg dalej sypał i wiatr szarpał nam kurtki. A ja myślałam, że razem z Marzanną wpadną do rzeki lodowe sople i śniegowe chmury, że mróz zaskrzypi i po raz ostatni uszczypnie mnie w nos. Miało być tak, że jak woda pochłonie słomianą kukłę, to zaraz potem zaświeci słońce, przylecą ptaki i zrobi się zielono.

– Niestety, choć dziś jest pierwszy dzień wiosny, zima nie chce zostawić nas w spokoju. – Nasza pani była niepocieszona. – A przecież zwykle następnego dnia po utopieniu Marzanny na wsiach chodzono od domu do domu z zieloną sosnową gałęzią. Nazywano ją latkiem lub zielonym gaikiem. Była przybrana wstążkami, wydmuszkami, papierowymi kwiatami i dzwoneczkami. Młodzi nieśli latko i śpiewali piosenki, jakby samą wiosnę prowadzili do domów, a gospodynie obdarowywały ich słodkimi plackami, jajkami, obwarzankami i drobnymi pieniążkami. Tak to właśnie dawniej wyglądało. Ale w tym roku zima jest jakaś wyjątkowa i latko będzie musiało zaczekać. – Nasza pani westchnęła i otuliła się grubym szalem.

No i ta wyjątkowa zima trwałaby pewnie do dzisiaj, gdyby nie Dorota. Dorota to moja najlepsza koleżanka i to właśnie ona wymyśliła, że zima nie odeszła, bo nie spodobała jej się nasza wielka, gruba i niezgrabna kukła ze słomy w za długiej spódnicy.

– Musimy spróbować raz jeszcze – powiedziała – ale tym razem same zrobimy Marzannę.

– Jasne, i nasza będzie dużo ładniejsza. – Od razu spodobał mi się ten pomysł. – Może zamiast wpychać słomę do starej bluzki i zaplatać sztywne słomiane warkocze, poszukamy jakiejś lalki i przerobimy ją na Marzannę? – zaproponowałam.

Oczywiście zakładałam, że to Dorota poświęci jedną ze swych lalek, bo ja nie miałam takiego zamiaru. Ona jednak nawet nie chciała o tym słyszeć.

– No to co robimy? – spytałam, a Dorota wzruszyła ramionami i rozejrzała się po pokoju. To był największy pokój w jej domu. Pełno w nim było półek z książkami, zdjęć, obrazów i różnych komódek. Na jednej z nich, obok lampy z żółtym abażurem, stał na dwóch łapkach stary wypchany zając. Dorota wzięła go do ręki, obejrzała ze wszystkich stron, otrzepała z kurzu i powiedziała:

– Nada się w sam raz. Zrobimy z niego piękną Marzannę.

– A jak się połapią, że zniknął, to co? – spytałam trochę zaniepokojona.

– Eee, tam – machnęła ręką Dorota. – Sama słyszałam, jak babcia narzekała, że ten zając to siedlisko kurzu i moli, że sypie się z niego sierść i jego miejsce jest w koszu na śmieci.

Szczerze mówiąc, nie bardzo wiedziałam, jak można przerobić zająca na Marzannę, ale okazało się, że to całkiem proste. Zwłaszcza że ubranka mojej największej lalki pasowały na niego jak ulał. Naciągnęłyśmy więc na szaraka żółtą bluzkę na ramiączkach i modną minispódniczkę w kratę. Potem Dorota zawiesiła mu na szyi kolorowe korale, a na łapce małą czarną torebeczkę. Największy problem miałyśmy z uszami, które sterczały wysoko nad głową i nie wiadomo było, co z nimi zrobić. Wreszcie Dorota stwierdziła, że uszy to takie jakby warkocze i że nigdzie nie jest powiedziane, że warkocze muszą zwisać, bo równie dobrze mogą być zadarte. Skoro tak, to ozdobiłam każde ucho różową kokardą, a gdy jeszcze przycięłyśmy naszej marzannie wąsiki, to wyglądała naprawdę pięknie. I nawet złote mole, które od czasu do czasu wylatywały z zająca, nie popsuły końcowego efektu.

Jeszcze tego samego dnia, choć było zimno i padał deszcz ze śniegiem, zaniosłyśmy naszą Marzannę nad rzekę i wrzuciłyśmy ją do wody. Chlupnęło, uszy z różowymi kokardkami zatańczyły na powierzchni i po chwili było po wszystkim. Wtedy pomyślałam sobie: Hej, zimno, bierz zająca i płyń do morza, bo ładniejszej Marzanny nikt ci już nie zrobi!

Wiem, że trudno w to uwierzyć, ale na drugi dzień, jak tylko się zbudziłam, zobaczyłam błękitne niebo, bez ani jednej chmurki. Świeciło słońce, ćwierkały ptaki, a śnieg zamienił się w pełne błota kałuże. Jednym słowem, nadeszła wiosna. Najwyraźniej nasza Marzanna spodobała się zimie i odpłynęła w siną dal. Jestem pewna, że gdyby nie ja, Dorota i ta Marzanna ze sterczącymi w górę warkoczami to śnieg padałby u nas do dzisiaj.

 

-Pytania do tekstu: Co symbolizuje marzanna? Dlaczego w Polsce istnieje zwyczaj topienia marzanny? Czego dzieci nie lubią w zimie? Za czym dzieci będą tęsknić, gdy przyjdzie wiosna?

 

-Obejrzyj film „Topienie marzanny” -  https://www.youtube.com/watch?v=aM9Jzf-YqVE

 

  • Zabawa słowna – wymyśl słowo lub wskaż przedmiot i go nazwij, następnie zdecyduj na jaką głoskę się zaczyna, potem podziel słowo na sylaby i policz ich ilość, np. marzec – zaczyna się na M, ma-rzec (dzieci klaszczą dzieląc na sylaby), 2 sylaby, itp.

 

***Dodatkowe kolorowanki i zadania:

-zamiast cyfr można narysować odpowiednią ilość kresek lub kół


 

 

 

Propozycje do pracy zdalnej z dziećmi w domu na tydzień  23 – 27 marca

 

Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

 

 

  • „Na wiejskim podwórku” – wysłuchaj wiersza Stanisława Kraszewskiego i odpowiedz na pytania znajdujące się poniżej.

 

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

Krowę – łaciate cielątko,

Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

Znalazło mamę każde dzieciątko.

 

Odpowiedz na pytania: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu? Co wydarzyło się w wierszu? Kto spowodował kłopoty? Co zrobił gospodarz?

 

 *Teraz możesz obejrzeć film „Zwierzęta na wsi” i utrwalić wiadomości o wiejskich zwierzętach i odgłosach jakie wydają: https://www.youtube.com/watch?v=YHB3x2k3x30

 

                 Dodatkowe zadania i kolorowanki możesz znaleźć na dole strony.

 

  • Wykonaj zadania z KP3.30 (cała kartka) – dzięki temu doskonalisz zdolności grafomotoryczne, przeliczanie oraz wykonujesz ćwiczenia w czytaniu.

 

 

  • Wykonaj zadania z KP3.31 (cała kartka) – dzięki temu doskonalisz percepcję wzrokową oraz grafomotorykę.

 

  • Wprowadzenie litery  Ł, ł  – praca z KP3.29 (monografia litery również się tam znajduje). Na początek pokaz litery – przyjrzyj się jej uważnie, spróbuj zapisać ją palcem w powietrzu, na dywanie oraz po śladzie, potem podaj znane ci słowa na Ł. Na końcu wykonaj zadania z KP3.29, dzięki którym utrwalisz informacje i będziesz doskonalić swoje zdolności grafomotoryczne. Można też wypchać literę Ł z W11 i udekorować w dowolny sposób.

             

 

  • „Ptaki i ich jaja” – odpowiedz na pytania: Jakie zwierzęta znoszą jaja? Czy są to tylko ptaki?

 

Dopasuj jajo do odpowiedniego ptaka:

 

  • Zapoznaj się z cyklem życia kury:

 

Następnie wykonaj zadania z KP3.32 (cała kartka) – teraz będziesz ćwiczyć logiczne myślenie, poszerzać wiedzę przyrodniczą oraz utrwalać stosunki przestrzenne.

 

Dodatkowe zadania i kolorowanki możesz znaleźć na dole strony.

 

  • Świnki w bajkach – jakie znasz bajki o świnkach? Czy znasz jakieś „sławne” świnki?

 

 

 

Obejrzyj krótką bajkę o 3 świnkach: https://www.youtube.com/watch?v=HnEM9pmNh0g

 

  • Skąd się bierze wełnę? Skąd się bierze mleko? Co można zrobić z wełny? Co można wyprodukować z mleka? – czy znasz odpowiedzi na te pytania?

 

 

 

*Spróbuj ułożyć poniższe obrazki w odpowiedniej kolejności:

 

 

 

  • Wykonaj zadania z KP3.33 (cała kartka) – dzięki temu poszerzasz wiedzę ogólną, ćwiczysz logiczne myślenie i wykonujesz ćwiczenia w czytaniu.

 

 

          ***Dodatkowe kolorowanki i zadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Propozycje do pracy zdalnej z dziećmi w domu na tydzień 30/03 – 03/04

 

Temat tygodnia: Praca rolnika

 

  • Wykonaj zestaw ćwiczeń porannych z wykorzystaniem „Koła gimnastycznego” z W25 – losowanie rodzaju i liczby ćwiczeń oraz ich wykonywanie.

 

  • „Wieś i miasto” – co kojarzy  się ze słowem wieś, a co ze słowem miasto? Na podstawie poniższych zdjęć, powiedz, czym się od siebie różnią?

 

 

 

  • „Do czego służy strach na wróble” – przyjrzyj się poniższym ilustracjom i spróbuj odpowiedzieć na pytania: Do czego służy strach na wróble na polu? Kogo ma odstraszać? Dlaczego odstrasza się ptaki z pól? Co wyjadają ptaki na polach?

 

 

 

  • Czy wiesz, czym różni się siano od słomy?

Siano to skoszona i wysuszona trawa, a słoma to pozostałości po zbożach (podczas koszenia pszenicy, zabiera się tylko ziarna, a reszta kłosa zostaje - to jest słoma).
Siano jest zazwyczaj po wyschnięciu ciemnozielone lub szare, słoma żółta. Siano miękkie, słona ostra.

 

 

  • Wykonaj zadania z KP3.37 (cała kartka) – będziesz teraz poszerzać wiedzę ogólną, doskonalić zdolności grafomotoryczne, spostrzegawczość i przeliczanie.

 

  • Rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych – przyjrzyj się poniższym ilustracjom i zauważ jakie właściwości posiadają rośliny.

 

 

 

  • „Jak powstaje popcorn?” – przyjrzyj się ilustracji i spróbuj powiedzieć, z czego robi się popcorn?

 

 

Teraz możesz obejrzeć krótki film, który w zwolnionym tempie pokaże, jak kukurydza przemienia się w popcorn:https://www.youtube.com/watch?v=FSZd33awqQk

 

 

 

  • Różne rodzaje pieczywa powstają z różnego rodzaju mąki. Przyjrzyj się poniższym ilustracjom i spróbuj porównać różne wypieki – Czy są takie same? Czym się różnią? Jaki mają kolor i kształt?

 

 

 

 

  • Skąd się bierze chleb? – poniżej znajduje się jego proces powstawania

 

  

 

 

 

Wykonaj zadanie z KP3.38 – dzięki temu utrwalisz poznane informacje, nauczysz się dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe oraz będziesz doskonalić grafomotorykę.

 

 

 

 

*Czy wiesz jakie zawody są związane z chlebem i jego produkcją? Kto musi się napracować, zanim chleb trafi na nasze stoły? Są to: rolnik, młynarz, kierowca, piekarz i sprzedawca.

 

 

 

  • Zabawy kostkami – liczenie liczby wyrzuconych oczek na kostce, odnajdywanie w pomieszczeniu przedmiotów w takiej ilości – doskonalenie umiejętności matematycznych.

 

 

  • Wykonaj zadania w KP3.39 (cała kartka) – będziesz teraz ćwiczyć logiczne myślenie, doskonalić percepcję wzrokową i zdolności grafomotoryczne.

 

 

  • Narzędzia i maszyny ogrodnicze – czy wiesz, co przyda nam się do pracy w ogrodzie?

       

 

   

 

 

 

 

„Traktor” – teraz możesz wyciąć i złożyć szablon, znajdujący się poniżej.

 

 

 

 

  • Wykonaj zadania z KP3.40 – dzięki temu będziesz doskonalić percepcję wzrokową i sprawność manualną.

 

 

  • „Słoneczniki” – praca plastyczna  według własnego pomysłu lub któregoś z poniższych wzorów.

???????

 

 

 

 

 

***Dodatkowe kolorowanki i zadania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-03-29