To takie proste!
Przedszkole Publiczne nr 29
Strona głowna  /  PRACA ZDALNA GR.IV
PRACA ZDALNA GR.IV

GRUPA IV "MRÓWECZKI"

 

Drodzy Rodzice!

 

Tutaj, będą zamieszczane wytyczne i wskazówki do pracy z dzieckiem, które zapewnią ciągłość procesów dydaktycznych, niezbędnych do realizowania podstawy programowej.

 

 

TYDZIEŃ OD 16-20 MARCA

 

JEDNOSTKA TEMATYCZNA: „PORZĄDKI W OGRODZIE”

 

 

Poniedziałek - 16 marzec  Temat: "Po zimie w ogrodzie"

 

  • Zapoznaj się z opowiadaniem:

 

NIKT MNIE WIĘCEJ NIE ZOBACZY  Opowiadanie W. Kozłowski

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/nikt-mnie-wiecej-nie-zobaczy.docx

  • Zapoznaj się z planszą cyklu rozwojowego motyla

  • Wykonaj zadanie - wskaż właściwą kolejność zdarzeń, pokoloruj obrazki (stosuj zasadę autentyczności kolorów)

 

  • Odpocznij przy dobrze znanej piosence "Marzec czarodziej"

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/marzec-czarodziej-online-audio-convertercom.mp3

 

 

Wtorek - 17 marzec  Temat: "Cebule i cebulki"

 

  • Posłuchaj opowiadania o "Żółtym Tulipanie"

Opowiem wam historię o cebulce ...
Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście ... A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna.

  • Zapoznaj się z ilustracją, (jak myślisz, co jest niezbędne do wzrostu roślin i kwiatów?) woda, światło (słońce), ziemia:-)

  • Pokoloruj obrazek

 

  • "C jak cebula" zapoznaj się z obrazem graficznym litery (analiza i synteza sylabowa, głoskowa słowa cebula)

  • Wykonaj zadanie w książce KP3.27 a i b oraz KP3.30 (kącik grafomotoryczny)

 

  • Spróbuj ułożyć wyraz "cebula", "cebulka" z literek z kolorowej koperty, a może znasz inne wyrazy rozpoczynające się głoską c? spróbuj je ułożyć:-)

 

 

Środa - 18 marzec "Sadzimy i siejemy"

  • Zapoznaj się z różnego rodzaju nasionami: fasoli, pietruszki, rzeżuchy, grochu, rzodkiewki: Jak uważsz, czy one wszystkie są takie same? czym się różnią?

 

Otwórz KZ s.54-55 (Księga zabaw z literkami). Jak myślisz, czego roślina potrzebuje do wzrostu? Spróbuj przeczytać tekst literowo obrazkowy:-)

 

  • Czy wiesz, jak nazywają się narzędzia służące do prac ogrodowych? Pokoloruj obrazki:-)

 

  • Zapoznaj się z ilustracją "Od nasionka do roślinki"

 

  • Posiej w domu swoje nasionko. Na słoik umocuj gumką recepturką gazę, delikatnie ułóż nasiona fasoli, tak aby były lekko zanurzone w wodzie. Obserwuj i czekaj...

 po kilku dniach... 

 

Możesz też posiać nasiona rzeżuchy lub wsadzić do ziemi cebulki dymki.

 

  

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.28 a i b  (Karty pracy cz.3 strona 28)

 

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/001(13).jpg

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/c(1).jpg

 

 

 

 

Czwartek - 19 marca "Co słychać w ptasich gniazdach?"

 

  • Zacznij dzień od piosenki na powitanie "Już dzień"

https://www.youtube.com/watch?v=CsJvE5FhnFw

 

  • A teraz pora na trochę ruchu:-) "Kiedy jesteś smutyny..."

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/kiedyjestessmutny.mp3

 

  • Zapoznaj się z fragmentem opowiadania H. Zdzitowieckiej "Gdzie budować gniazdo?"

Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci-powiedział dzięcioł.
-Któż to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca - oburzył się skowronek.- O, nie! Gniazdko powinno być usłane w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu...
-Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie, z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory - świergotała jaskółka. - Sit, sit - powiedział cicho remiz . - Nie zgadzam się z wami. Gniazdo w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wietrzyk buja nim jak kołyską...
- Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni zaćwierkał stary wróbel.
- Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Bo są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norach, w ziemi albo wprost na wodzie...Ja tam nie jestem wybredny w wyborze na gniazdo. Miałem ich już wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie - pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte - szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dosyć niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które znosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika."

 

Czy potrafisz nazwać ptaki występujące w opowiadaniu? (dzięcioł, skowronek, jaskółka, remiz, wróbel, szpak, bocian)

 

 

A czy potrafisz wskazać, do którego ptaka należy do gniazdo?

 

 

Który z wymienionych ptaków nie ma określonych upodobań w wyborze miesca do budowy gniazda?  (wróbel)

 

  • "wiosenne zagadki matematyczne" rozwiąż zadanie tekstowe

1. Wysoko na niebie fruwały 3 bociany. Razem z bocianami wesoło śpiewały 4 skowronki. Ile ptaszków śpiewało na cześć wiosny?

 

2. Nad łąką zaroiło się od barwnych motylków. 5 motyli fruwało nad wodą, a 3 przysiadły na kwiatach. Ile razem motyli witało wiosnę?

3. Na łące zakwitło 5 białych i 5 różowych stokrotek. Ile kwiatów zakwitło?

4. Na łąkę przyleciały 3 bociany, a potem jeszcze 4. Ile bocianów przyleciało na wiosenną łąkę?

Czy wiesz jakiego znaku powinienieś użyć w tych zadaniach?

  • Wykonaj zadanie w kartach pracy KP3.29a
  • Spróbuj wykonać to zadanie (nie trzeba drukować, wystarczy, aby dziecko policzyło i dopasowało właściwą liczbę)

  • Możesz też wykonać pracę plastyczną "Bocian" (sam dokonaj wyboru)

  • Przypomnij sobie, jaką literkę ostatnio poznałeś? Czy jest to samogłoska czy spółgłoska?

 

Piątek - 20 marca "Szukamy wiosny"

 

 

  • Rozpocznij dzień od ćwiczeń logopedycznych

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

 

  • Przypomnij sobie piosenkę "Marzec czarodziej"

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/marzec-czarodziej-online-audio-convertercom.mp3

 

 

  • Posłuchaj opowiadania "Jak bałwanek witał wiosnę" E. Krawczyk

„JAK BAŁWANEK WITAŁ WIOSNĘ”

Pewnego dnia dzieci ulepiły kilka bałwanków. Były bardzo różne, duże, małe, grube, chude, na głowach miały garnki, stare kapelusze, czapki i szaliki. W śród nich był szczególny bałwanek, ubrany w stary kapelusz i wełniany szalik. Stał na podwórku, zwrócony głową w stronę lasu. Słyszał jak dzieci opowiadały o zbliżającej się wiośnie i bardzo chciał ją spotkać. Postanowił więc wyruszyć  jej naprzeciw. Nad ranem przez nikogo nie zauważony, poszedł cichutko do lasu.  Przyglądał się wszystkiemu bacznie, ale nic szczególnego nie zauważył. Wszędzie było dużo śniegu, a w powietrzu unosił się lekki mrozik.

Kiedy tak chodził po lesie, nie zauważył, że słonko już wstało i ogrzewało go coraz mocniej. Nagle spostrzegł, ze spod śniegu wystaje coś. Schylił się i łapką odgarnął delikatnie śniegową pierzynkę.

– Och! – wykrzyknął przejęty.

– To są na pewno kwiatki, o których opowiadały dzieci.

Wokół bałwanka wyglądały spod śniegu pierwsze wiosenne kwiaty.

Bałwanek uradowany pomyślał: „Tutaj na pewno już była wiosna, muszę iść szybciej, bo bardzo chciałbym się z nią przywitać”. Kiedy doszedł do rzeki, poczuł że kapelusz coraz bardziej opada mu na czoło. Poprawił go i rozejrzał się dookoła. Ze zdumieniem spostrzegł, że woda w rzece niosła duże i małe kawałki kry. Wtem obok bałwanka na gałęzi krzaczka przysiadł śliczny ptaszek.

– Jaki jesteś ładny ptaszku – powiedział. – Nigdy cię nie widziałem.

– Nie mogłeś mnie wcześniej zobaczyć. Jestem szczygłem i dopiero dzisiaj przyleciałem z daleka. Tutaj przyszła wiosna i jest coraz cieplej. Będę mógł zbudować sobie gniazdo. – powiedział ptaszek.

– Przyszła wiosna? Gdzie jest? Chciałbym ją przywitać. – zawołał z entuzjazmem bałwanek.

– Jak to gdzie? – powiedział zdziwiony szczygieł. – Rozejrzyj się wokoło.

Bałwanek został sam i dopiero teraz poczuł się dziwnie. Kapelusz coraz bardziej spadał mu na oczy. Spostrzegł również, że bardzo schudł. Zaniepokoił się tym trochę, ale postanowił iść dalej. Po chwili do bałwanka podbiegła wiewiórka i zajączek.

– Uciekaj bałwanku, do rzeki, skacz na krę, popłyniesz na niej do krainy śniegów.

– Inne bałwanki już to dawno zrobiły – poradziły mu zwierzątka.

– Jak to? – zapytał zdziwiony. Spojrzał na siebie i zobaczył, że bardzo zmalał, kapelusz spadł już z jego śniegowej główki. Pozostał mu jedynie szaliczek, który zrobił się nieco za długi.

– Bałwanku uciekaj – zawołała wiewiórka.

– Przecież możesz się roztopić – dodał zajączek.

– Jesteś chyba ostatnim bałwankiem, który pozostał do przyjścia wiosny. Dlaczego czekałeś tak długo i nie odpłynąłeś z innymi bałwankami?

– Chciałem przywitać się z wiosną, czy to udało mi się?

– Ależ oczywiście – zawołał zajączek z wiewiórką, patrząc na niego z podziwem.

 

       

 

 

  • Utrwal poznane spółgłoski

https://www.youtube.com/watch?v=UjpKoAMmc94

 

 

  • Wykonaj zadanie KP3.29b - odczytaj szyfr, napisz litery odpowiadające podanym sybolom i odczytaj nazwy kwiatów. Połącz linią ramki ze zdjęciami właściwych kwiatów.

 

  • Pokoloruj literę C c, wytnij, wklej do zeszytu z literkami i narysuj trzy przedmioty rozpoczynające się na c.

 

  • Zabawa matematyczna "Domino" - znajdź w Wyprawce kartę W42, wypchnij kostki domina, łącz je w prary. Układaj kostki tak, by połączyć pole z oczkami z polem z właściwą liczbą.

 


 

TYDZIEŃ 23-27 MARCA

JEDNOSTKA TEMATYCZNA: "WITAJ WIOSNO!"

 

PONIEDZIAŁEK "Wiosenne pączki"

 

 

 

  • Zapoznaj sie z opowiadaniem "Tajemniczy lot" M. Bennewicz

 

 

 

Odpowiedz na pytania:

 

Czy udało ci się zapamiętać naszwy ptaków, które przelatywały obok balonu? W jakiej kolejności przylatują ptaki na wiosnę? Czy zapamiętałeś/łaś jak wygląda czapla, skowronek i trznadel? Co to znaczy, że wiosna "wybucha"? Czy pamiętasz, które kwiaty są oznaką wiosny? Jaki kwiat rośnie przed domem babci?

 

 

 

  • Posłuchaj piosenki "Nie śpijcie, kiedy wiosna"

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/nie-spijcie-kiedy-wiosna.mp3

 

 

  • Zabawa matematyczna "Rachunki Pani Wiosny" - wykonuj obliczenia przy użyciu klamerek, guzików, patyczków, nakrętek itp. przyczep do talerzyka,/połóż na talerzu tyle przedmiotów, ile kwiatków pojawi się we fragmencie wiersza

 

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.31a (Karty pracy str. 31) nazwij przedmioty na obrazkach, utwórz pary obrazków o takich samych nazwach, rysuj kwiat po śladzie oburącz.
  • Wykonaj zadanie w KP3.31b - odczytaj zdania, zapisz działania.

 

WTOREK    "Witamy powracające ptaki"

 

  • Posłuchaj piosenki:"Wiosna, wiosenka"     https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk
  • Utrwal wiadomości o samogłoskach:  https://www.youtube.com/watch?v=4Qm9YgDemhQ
  • "Co to za ptak?" praca z KZ (Księga Zabaw z Literkami). Obejrzyj ilustracje przedstawiające ptaki, które przylatują wiosną do Polski. Zwróć uwagę (tak jak w naszym opowiadaniu Tajemniczy lot), najwcześniej przylatują skowronki, szpaki, bociany i pliszki. Miesiąc później, w kietniu pojawiają się jaskółki i kukułki. 
  • Posłuchaj opowiadania pt. "Szpacze wesele i ptasie trele"

 

Szpacze wesele i ptasie trele  S. Kraszewski

Ej, piękne to było wesele! Kiedy szpak Szpakowski żenił się z piękną szpaczanką zza rzeki, cały las huczał od plotek. Sroka przygadywała, że szpaczanka ma krzywe piórka w ogonie i jedną nóżkę bardziej. A pan młody dziób złamał w bójce o szpaczankę i teraz krzywo się uśmiecha, ale wiadomo – sroka to stara plotkarka i nikt jej nie uwierzy, dopóki nie zobaczy na własne oczy. Przez te jej plotki Szpakowie nie zaprosili sroki na wesele. Bo i po co? Prezentu państwu młodym nie przyniesie, a jeśli nawet, to kradziony. Bo sroka – nie dość, że plotkarka, to jeszcze złodziejka.

Lista gości była długa i szeroka. Spisana na piasku rzecznym ptasimi pazurkami, zacierana przez wiatr i fale rzeki. A kiedy stary bóbr przeciągnął po piasku pęk gałązek wierzbowych, to już nikt nie wiedział, kto był zaproszony a kto nie. Ale najważniejsze, że jacyś goście przyszli, a raczej przylecieli na skrzydłach.

Wielki zlot gości weselnych rozpoczął się od samego rana, od słowików i skowronków. Wcześnie zawitał gość honorowy i kuzyn Szpakowskiego, szpak Mądrak. Bociany i jaskółki odsypiały długą i męczącą podróż z Afryki.

− Moim słońcem jest księżyc, dniem noc – powiedziała sowa. Sowa mądra głowa, ale światła nie lubi. Kukułka spóźniła się na wesele, przyleciała zdyszana i  wszystkim wmawiała, że szukała miejsca na gniazdo. Czy kto widział kiedyś kukułcze gniazdo?

Kiedy państwo młodzi zaświergotali do siebie radośnie i  zaczęli wić wspólne gniazdko, rozpoczęły się ptasie trele.

Pierwszy – szpak, zaczął tak:

− Weselisko miały szpaki, zaprosiły różne ptaki! Oj, tak, tak! A potem jaskółki:

− Gdy jaskółki się zjawiły, piękną wiosnę wywróżyły! Wit, wit, wit!

Po jaskółkach bociany:

− Przyleciały też bociany, na weselu dalej w tany! Kle, kle, kle!

− Tańczy bocian z bocianową, podskakują sobie zdrowo!

− Nie podskakuj, kiedyś słaby, zbieraj siły swe na żaby!

− Nie na żaby, lecz na dziatki, bo czekają na nie matki!

A gdy kukułka przyleciała spóźniona, ptaki jej przygadywały:

− A kukułka się spóźniała, do gniazd jajka podrzucała!

A na to kukułka:

− Miałabym kukułcze stadko, lecz nie jestem dobrą matką! Ku, ku!

A na to ptaki:

− Ani w gnieździe, ni przy garze, bo najlepiej jest w zegarze!

I znowu kukułka:

− Lepsza matka, gdy przybrana, oj da dana, aż do rana!

I ptaki:

− Dobre chęci, marne skutki, gdy kukułcze są podrzutki!

I kukułka:

− Na wesele się spóźniłam, bo kukułcze gniazdo wiłam!

I ptaki:

− Tyle złego, co dobrego, nie ma gniazda kukułczego!

I kukułka:

− Moje życie to nie bajka, nie ma gniazda, lecz są jajka!

A gdy pojawiła się sowa, ptaki zaśpiewały:

− Przyleciała z dziupli sowa i pod skrzydło głowę chowa!

A na to sowa: −

Oj, tańcować nie jest łatwo, kiedy w oczy razi światło!

A potem ptasi muzykanci podeszli do młodej pary i zaśpiewali:

− Ej, nieraz bywało muzykantów wielu, lecz najwięcej grało na szpaczym weselu!

− Ej, trawy narwały, piórek naznosiły, dla siebie i szpacząt gniazdko będą wiły!

− Szczebiotały szpaki nie tylko od święta, będą miały w gniazdku wesołe szpaczęta!

Ptasie trele i tańce trwały Aż do świtu. A potem było następne wesele i kolejne ptasie gody, aż wszystkie ptaki w lesie uwiły swoje gniazdka. I ja tam byłem, ptasie mleko piłem, o niebieskich migdałach całą noc marzyłem!

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania: Jakie ptaki zostały zaproszone na wesele? Jakie ptaki przyleciały? Kogo szpaki nie zaprosiły i dlaczego? Co mówiły o sobie ptaki? Co mówiła o sobie kukułka? Za co ptaki nie lubią kukułek?

 

 

  • Wykonaj przestrzenną pracę plastyczną "Bocian"  z wykorzystaniem W 43 (wyprawka)

 

  • "G jak globus" zapoznanie z obrazem graficzynym litery:

 

Jakie znasz wyrazy rozpoczynające się głoską g? (pamiętaj! głoskę słyszymy, literę widzimy)

 

 

 

GLOBUS, GRUSZKA, GARNEK, GITARA, GAZETA, GNIAZDO - spróbuj ułożyć wyrazy z liter znajdujących się w kolorowej kopercie (z wyjątkiem wyrazu gruszka, dzieci jeszcze nie poznały dwuznaków, zamiast tego mogą spróbować ułożyć wyraz guzik)

 

 

Znajdź literę G g w alfabecie, pokoloruj ją? Czy wiesz jakiego koloru użyć? Jest to samogłoska czy spółgłoska?

 

  • Wykonaj zadanie z KP3.32.a - odczytaj wyrazy, połącz z ich obrazkami i schematami literowymi
  • Wykonaj zadanie z KP3.32.b - zaznacz takie same globusy i podpisy, pisz literę g G po śladzie
  • Wykonaj zadanie z KP3.33.a - pokoloruj skrzydła bocianów w zależności od kierunku lotu ptaków, policz bociany

 

 

Środa  "Zdrowię na wiosnę"

 

Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myje co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie.
Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo.
Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.
Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
Na obrazku bez zarazków.
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy być jak ryba.

Odpowiedz na pytania: co trzeba robić, aby być zdrowym? Dlaczego wiosna zachęca nas do dbania o zdrowie? 

 

Spróbuj wykonać swoją piramidę żywienia (możesz wykorzystać obrazki znajdujące się poniżej, resztę dorysuj sam)

Szablon piramidy znajdziesz tu:   http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/dok1.docx

 

  • A ty jak często jesz warzywa i owoce? Możesz teraz prowadzić swój notatnik zdrowia!

 

 

  • Pokoloruj owoce i warzywa, spróbuj połączyć nazwę z właściwym napisem. Zwróć uwagę, czy któryś wyraz rozpozyna się poznaną literą g G? Otocz pętelką.

 

ZAPAMIĘTAJ!!!

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.33b - nazwij częsci ciała, zapisz pierwszą głoskę, odczytaj
  • Wykonaj zadanie w KP3.39a - samodzielne pisanie litery g  G (kącik grafomotoryczny)

 

CZWARTEK  "Wiosna"

 

 

 

  • Wykonaj działania, zwróć uwagę na zastosowany znak "+" i "="

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Wykonaj pracę plastyczną - wiosennego kwiata (w zależności od posiadanych materiałów)

 

 

 

  • Posłuchaj poznanego wcześniej wiersza "Przyjście wiosny" J. Brzechwa

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/j-brzechwa-przyjscie-wiosny-online-audio-convertercom.mp3

 

Pokoloruj obrazki. W jaki sposób przyszła wiosna... narysuj sam!

 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/a-wiosna-przyszla.docx

 

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.34a - przelicz elementy znajdujące się na ilustracji, wpisz właściwe liczby
  • Wykonaj zadanie w KP3.34b - wskaż obrazki zapamiętane z poprzedniej strony, wpisz liczby, rysuj wzór po śladzie.

 

PIĄTEK  "Wiosna wszędzie"

 

  • Na początek quiz: Czy rozpoznasz pierwsze wiosenne kwiaty?

https://samequizy.pl/czy-rozpoznasz-pierwsze-wiosenne-kwiaty/

 

  • Wykonaj swój własny album wiosennych kwiatów. Pokoloruj i wytnij obrazki, dorysuj wiosenne kwiaty, które poznałeś.

  • Przypomnij sobie nasze piosenki o wiośnie:

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/nie-spijcie-kiedy-wiosna.mp3

https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk

 

  • Spróbuj wykonać zadanie: rozpoznaj oznaczone w kółku głoski:

  • Połącz wielką literę z małą

 

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.39b - pokoloruj pola zgodnie z kodem (kącik grafomotoryczny)

 

  • Odpocznij przy dźwiękach ptaków, wsłuchaj się uważnie:-)

https://www.youtube.com/watch?v=W5ACbMU15R4

 

 


 

TYDZIEŃ OD 30 MARCA DO 3 KWIETNIA

JEDNOSTKA TEMATYCZNA: "ZWIERZĘTA NA WIEJSKIM PODWÓRKU"

 

 

PONIEDZIAŁEK  "W gospodarstwie"

 

  • Przyjrzyj sie ilustracji:

Czy potrafisz nazwać zwięrzęta z wiejskiego podwórka? 

 

  • Odgłosy z wiejskiego podwórka - czy potrafisz naśladować dźwięki wydawane przez zwierzęta? 

"W zagrodzie Małgosi" – bajeczka ortofoniczna

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor  gulaga: GU, GU, GU
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da.

 

  • Wysłuchaj wiersza Hanny Łochockiej  „Na podwórku koło bramy”.

     Na podwórku koło bramy wiodą spory cztery mamy. Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie. Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko! Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko! Lecz tymczasem dziatek czwórka już wymknęła się z podwórka i na łączce sobie hasa w lewo, w prawo, hej hopsasa! Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko, podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek. A z pobliskiej biegł zagrody hałaśliwy kundel młody i ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau. Oj, umyka cielątko, oj, umyka jagniątko, oj, umyka źrebaczek,  a na końcu prosiaczek.

Postaraj sie odpowiedzieć na pytanie: kto brał udział w rozmowie? (krowa, owca, świnka, kobyła)
kim były te zwierzęta? (mamami)
jak nazywały się ich dzieci? (cielątko, jagniątko, prosiątko, źrebiątko).

  • Otwórz Księgę zabaw z literkami str. 58-59 - wykonaj polecenia.

 

 

  

jak

 

 

  • Zapoznaj się z obrazem graficznym litery Ł ł. Zwróć uwagę na kolor, czy jest to spółgłoska czy, samogłoska?

  • Czy znasz jakieś wyrazy rozpoczynające się głoską ł? Spróbuj rozpoznać literę ł w wyrazach.

  • Pokoloruj przedmioty z obrazka, rozpoczynające się na "ł", otocz pętelką tę literę.

 Pobierz tu: http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/001(15).jpg

 

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.35 a i b - utrwalenie obrazu graficznego litery Ł ł -  połącz wyrazy z właściwymi ilustracjami. Napisz litery po śladzie, spróbuj odczytać zadania, wpisz w kratki obok zdań właściwe cyfry odnoszące się do obrazków.

 

WTOREK "Zwierzęta z wiejskiego podwórka"

  • Przypomnij sobie opowiadanie "Na podwórku koło bramy" a teraz posłuchaj piosenki

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/radiowe-nutki-na-podworku-kolo-bramy-online-audio-convertercom.mp3

 

  • Obejrzyj ilustrację i posłuchaj wiersza A. Wojtyły.

 

Wiersz „Wiejskie życie” Aleksandra Wojtyła

 

Byłoby dziś znakomicie lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka, piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas, wszyscy chcą cos mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze, a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska, a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki, że zbyt głośna ryczą byki.

Krowy pasą się na łące, obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie, koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka, dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las, tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka, szum jej słychać już z daleka. Więc słuchajcie moi mili, nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę, gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę. 

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytania: Gdzie "na niby" wybierzemy się na wycieczkę?, Kogo poznacie podczas tej wyprawy? Jakie zwierzątka zapamiętaliście?

 

KOGUT
Kogut panem jest podwórka.
Powie Wam to każda kurka.
I przez całe swoje życie
wstaje zawsze już o świcie,
by zwierzęta i ludzi
swoim pianiem obudzić.
Na głowie ma grzebień czerwony,
zawsze broni kury – żony.
Wtedy pieje kukurykuuuu!
Zmiataj rozbójniku!

 

KURA
Kurki w nocy śpią na grzędzie,
w dzień zaś skubią trawkę wszędzie
i ostrymi pazurkami
grzebią w ziemi za ziarnami.
Kiedy jajko zniesie kurka,
głośno gdacze złotopiórka.
A gdy wysiaduje jajka,
mówię szczerze, to nie bajka,
trzymaj od niej się z daleka.
Może wtedy podzióbać człowieka.
Gdy wyklują się kurczątka,
małe, żółte niebożątka,
mama kura nie odpuszcza
i z oczu swych dzieci nie spuszcza.
Biedna jest ta nasza kurka,
nigdy nie może opuścić podwórka.
Nikt nie pyta o jej wolę,
żywot swój często kończy w rosole.

 

BARAN
Dzisiaj od samego rana
słychać wokół bek barana,
co na głowie dla przestrogi
nosi zakręcone rogi.
Nie pytając się nikogo
wstał o świcie lewą nogą,
czmychnął ze swojej obórki
i z impetem goni kurki.
Kochany Panie Baranie!
Niech Pan natychmiast przestanie.
Bo te kurki pewność mam
nie zniosą więcej jajek nam.

 

 

ŚWINKA
Każda świnka lubi błoto
w błocie kapie się z ochotą
i gdy biegnie na śniadanie
zabrudzone ma „ubranie”.
Choć nie wzbudza to zachwytu,
ona nie traci apetytu.
Droga świnko, tak nieładnie,
błoto Ci w korytko wpadnie.
A to skończy się z pewnością
brzuszka twego niestrawnością.
Nim przystąpisz do jedzenia,
o tym już wspomniano nieraz,
czyste ręce miej, ubranie,
wtedy nic Ci się nie stanie.

 

KOZA
Kto hoduje kózek parkę,
może schować już kosiarkę,
bo te kozy, to wszyscy wiedzą
całą trawę z podwórka zjedzą.
Nie pogardzą i listkami
oraz z drzewa gałązkami.
Koza wciąż buzią swa porusza,
wilczy głód ją do tego zmusza.
Jest ceniona przez człowieka
ze względu na dużą wartość jej mleka.

 


GĘŚ
Tam, gdzie ścieżka biegnie wąska,
stała sobie pewna gąska,
która znana jest wśród gości
z braku swojej gościnności.
Czasem bywa agresywna,
choć to rzecz jest trochę dziwna,
czemu psa, co podwórka pilnuje,
ciągle dziobem podszczypuje?
Głośno syczy, skrzydłami bije,
do przodu wyciąga swą długą szyją.
To wiadomo od stuleci,
przez to boja się jej dzieci.
Jest ptakiem, co jak mało który,
musi się wreszcie nauczyć kultury.

 

 

  • Obejrzyj perypetie pieska na wiejskim podwórku, który się zgubił i poszukuje swojego domu.

https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

 

  • Wykanaj zadanie w KP3.36 a i b - napisz po śladzie nazwy zwierząt, połącz zwierzęta z ich domami. Policz ilość wyrzuconych na kostkach oczek, narysuj pionka zgodnie z liczbą.

 

  • Pokoloruj obrazek ze zwierzątkami z wiejskiego podwórka

pobierz tu: http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/700fo496167249066f282c8142d612737f9af67c2f93b(1).jpg

 

 

ŚRODA  "Odgłosy wiejskiego podwórka"

 

 

1. W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?

2. Kura wysiadywała jajka. Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później - 4 pisklęt, a po kolejnej chwili - jeszcze 1. Ile piskląt się wykluło?

3. Na łące pasły się 2 duże krowy i 1 mały cielak. Ile krów było na łące?

4. W stajni stały snopki siana: 1 pod drzwiami, 2 przy prawej ścianie, 4 przy lewej ścianie. Ile snopków siana stało w stajni?

5. Na wiosnę w gospodarstwie urodziło się jedno źrebię, dwoje cieląt, cztery kurczęta i dwa koty. Ile zwierząt urodziło się na wiosnę w gospodarstwie?

 

 

  • Zapoznaj się z wierszem A. Bacior pt. "Zwierzęta wiejskie"

„Zwierzęta wiejskie” – słuchanie utworu Agnieszki Bator.

Stoi krowa na pastwisku,
szuka świeżych, smacznych listków.
Skubnie, z pszczołą się przywita,
wkrótce naje się do syta.
Gdy usłyszysz jego pianie,
wiedz, że czas już na wstawanie.
Rankiem kogut ciut się nudzi,
zatem z nudów budzi ludzi.
Gdy się indyk rozindyczy,
nikt indyka nie przekrzyczy.
Nie poradzą tutaj słowa,
gdy się indyk zdenerwował.
W dni powszednie i niedziele,
gęś uwielbia brać kąpiele.
I tak mówić między nami,
gęś tkwi w wodzie godzinami.
Niebem wolno płynie chmura,
gęś w kałuży moczy pióra.
– Droga gąsko – kaczor kwacze.
– Kąpać chcą się dzieci kacze.
Koń rozmowę wiedzie z kretem,
kto z nich jaką ma zaletę.
– Ja przeskoczyć płoty mogę!
– A ja w mroku znajdę drogę!
Baran ma kręcone rogi
i na drogę dobre nogi.
Piesek kopyt mu zazdrości,
gdy przez rzekę idzie w gości.
Po kolacji przy sobocie
świnia się zanurza w błocie.
Ale niech jej nikt nie wini
– takie są zwyczaje świni.

 

  • Odgłosy z wiejskiego podwórka - posłuchaj i spróbuj odgadnąć czyj to odgłos?

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/nawiejskimpodworkudzwieki.mp3

 

 

  

 

  • Wykonaj zadanie w KP3.37 a i b - przyjrzyj się uważnie ilustracji, policz poszczególne zwierzęta, wpisz ich liczbę w wyznaczone miejsca, wykonaj działanie.

 

  • Pokoloruj wielką literę Ł, oraz umieszczone w niej przedmioty, które się na nią zaczynają

  pobierz tu: http://images.dlaprzedszkoli.eu/pp29/ca0db79dab737eb1209e23530c767f45(1).jpg

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-04-02